Wednesday, July 20, 2011

Japan 2011 Part. 1

I just came back from Japan the day before and I exhausted. Baru 5 hari trip dah x larat lagi maw jalan belum lagi 15 hari like usual boleh patah....hahahaha.... Apapun memang BESTTTTTTTTTTTT tidak rugi pergi..

DAY 1 (8 July 2011)

Friday 08, flight MH084 1605H from Kota Kinabalu to Haneda-Tokyo International Airport. Hari ini Sue x ambil cuti tetap pergi kerja macam biasa (macam workaholic pulak it's sound) cuma setengah hari aje. After 1.30pm Eugene, Thomas & me went to Airport. If you were there mesti you all laugh to us sebabnya banyak barang/box to bring along etc water & food macam ler Jepun tue 3rd war country...wakakakakaka not food & water to buy. 5 hour 30 minutes in the plane, we reach Haneda Airport dalam jam 11 lebih tapi masa d Jepun adalah jam 12 lebih (lebih 1 jam dari Malaysia). We reach APA HOTEL & RESORT (Tokyo-Bay-Makuhari) lebih kurang jam 1.30am time Jepun.


KKIA
View from the plane (Tokyo)
Waiting for our luggage 
Touch down - Haneda Airport

Ready to go
APA Hotel & Resort (Tokyo bay Makuhari)
Hotel toilet 

DAY 2 (9 July 2011)


 Japan Dust Bin

Jam 3.30am (Jepun) jam 2.30 (malaysia) dah siang pun. No wonder Japan called negara Matahari Terbit. Jam 7.30 (J) we all pigi breakfast, just bayangkan seawal jam 6.30am waktu malaysia we breakfast mesti tidak ada selera untuk makan tetapi terpaksa ler sebab maw isi perut sebab trip ini cuma breakfast aje yang disediakan (lunch & dinner makan sendiri). After breakfast, kami pigi Mount Fuji tetapi dalam perjalanan ke sana kami terlibat dalam kemalangan. Bas kami dilanggar dari belakang oleh kereta Alphard. Kata Tour Guide kami, di Japan ada 5 perkara yang jarang pelancong/orang ramai nampak iaitu POLICE, CHILDREN WITH SPEC, PREGNANT WOMEN, FAT PEOPLE & DUSTBIN. The Reason why is POLICE di sana bertugas x seperti police di Malaysia. Kerja mereka hanya tempat bertanyakan arah jalan sebab itulah badan mereka gemuk/berisi (x ada kerja). Bagi kanak2 Jepun dari 10 orang mungkin cuma seorang aje yang memakai spec mata sebab mereka diperuntukkan oleh kerajaan Jepun Supplement dari minyak ikan yang membantu mereka dari segi kesihatan. Rakyat Jepun keseluruhan mementingkan kesihatan jadi semuanya slim2 belaka. Begitu juga dengan kebersihan, mereka akan menilai seseorang tue melalui tandas rumah empunya. Jika tandas kotor, mereka tidak akan makan/minum di rumah tersebut. Jika we all ada sampah buang aje di beg sebab tong sampah x disediakan kecuali tempat tertentu. Pulang ke rumah baru dibuang sampah tersebut. Kata Shirely (tour guide kami) ibu mengandung juga jarang dilihat sebabnya Sue kurung jelas pulak....hahahahaha (masa dia terangkan sue sibuk melihat diluar bas). Lepas dari Mount Fuji, kami ke MUSEUM RAMEN dimana Ramen sejenis mee soup makanan popular di Jepun. Disitu kami sempat merasa RAMEN dari Soup ikan dibuat. SEDAPPPPPPPPPPPPPPP rasanya rugi kalau x mencuba. Kemudian kami terbawa ke CHINATOWN di mana orang2 dari China datang ke Jepun untuk berniaga. (Mana-mana aje negara pun ada saja orang cina tinggal). Leboh kurang jam 10 malam kami balik ke Hotel. Di hotel Sue sempat pigi mandi SPA & KOLAM AIR PANAS (HOT SPRING) yang mana semua orang yang mandi di sana x memakai sehelai pakaian kecuali Face-towel.....hahahaha (kejutan budaya)

Last last, I saw a Policeman taking picture after the accident
Turn left...to Mount Fuji

Ramen Museum
Chinatown Japan/Tokyo


No comments: